راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی
راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی
مقدمه

با توسعه و گسترش راهنمائی‏ تحصیلی در مدارس کشور ما،لزوم‏ راهنمایی شغلی و حرفه‏ای روزبه‏روز بیشتر احساس می‏شود.راهنمایی شغلی، حرفه‏ای چندان جدا از راهنمایی تحصیلی‏ نیست و می‏تواند نهضت جدیدی را در زمینه راهنمایی و مشاوره در مدارس پدید آورد.

یکی از وظایف مشاور آن است که به‏ مراجع کمک می‏نماید تا خود را بشناسد و با توجه به خصوصیات شخصی تصمیمات‏ مناسب در زمینه‏های گوناگون اتخاذ نماید. در مورد راهنمایی شغلی و حرفه‏ای نیز شناسایی خصوصیات شخصی‏ دانش‏آموزان و آگاهی از بازار مشاغل به‏ کمک مشاور انجام می‏گیرد.از طریق‏ راهنمایی شغلی و حرفه‏ای دانش‏آموز تصمیمی را اتخاذ می‏نماید،آن را بررسی‏ می‏کند و پس از تائید به مرحله عمل‏ درمی‏آورد.

دانش‏آموزی که برای راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه‏ای مراجعه می‏کند با نوعی مشکل شغلی و حرفه‏ای مواجه است. دانش‏آموز ممکن است قصد شناسایی‏ خصوصیات شخصی در ارتباط با مشاغل‏ را داشته باشد و یا اینکه بخواهد اطلاعاتی‏ درباره انواع و اقسام مشاغل مورد علاقه‏ خود به دست آورد.مشاور شغلی و حرفه‏ای‏ به دانش‏آموز کمک می‏کند تا براساس‏ اطلاعات و شناسایی‏های حاصله از جریان‏ مشاوره بتواند مناسب‏ترین و عاقلانه‏ترین‏ تصمیم را دربارهء آینده خود انتخاب نماید. تصمیم‏گیری زمانی عاقلانه و مناسب‏ خواهد بود که فرد از توانایی‏ها و محدودیت‏هایش آگاه گردد و امکانات شغلی‏ جامعه را بشناسد. مشاور علاوه بر اطلاع از فنون و روش‏های مشاوره باید قوه تشخیص و قضاوت صحیح را نیز دارا باشد و بداند که‏ چه موقع و چگونه اطلاعات شغلی و حرفه‏ای را در دسترس مراجع قرار دهد.

«هدفهای راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه‏ای در دبیرستان»

راهنمایی و مشاوره در دوره‏ دبیرستان تا حدود زیادی حالت شغلی و حرفه‏ای به خود می‏گیرد.زیرا دانش‏آموز به‏ انتخاب شغل نزدیک‏تر می‏شود.می‏توان‏ گفت راهنمایی شغلی در دوره دبیرستان‏ دارای دو هدف اصلی است:

1-فراهم آوردن امکانات و موقعیتی که‏ دانش‏آموز با خودشناسی و حرفه‏شناسی‏ کامل‏تر و دقیق‏تر طرح‏ریزی حرفه‏ای را



دنبال نماید و مشکلات موجود در انتخاب‏ شغل را مرتفع سازد.

مشاوره با استفاده از روش‏ها متنوع‏ دانش‏آموز را در این دوره تشویق می‏کند به‏ تفکر و بحث درباره مشاغل بپردازد و شغلی را انتخاب نماید.بااستفاده از راهنمایی و مشاوره فردی و گروهی به‏ دانش‏آموز کمک می‏شود تا از حالت‏ بلاتکلیفی و بی‏تصمیمی در انتخاب شغل در رشته تحصیلی رهایی یابد.

چون راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه‏ای در این دوره بیشتر با عمل همراه‏ است،لذا دانش‏آموز باید طرح‏ریزی حرفه‏ای‏ خود را به مرحله عمل درآورد و در دفع‏ نواقص آن بکوشد.

2-در این دوره باید اطلاعات دقیق‏تری‏ درباره نتایج آزمون‏های روانی،شناسایی‏ مشاغل متعدد و امکانات و فرصت‏های‏ استخدامی در دسترس دانش‏آموزان قرار گیرد،بطور خلاصه مجموعه فعالیتهای‏ راهنمایی شغلی و حرفه‏ای که در این دوره‏ انجام می‏پذیرد باید دانش‏آموز را برای‏ انتخاب شغل و یا رشته تحصیلی مناسب‏ دانشگاهی که منجر به انتخاب شغل خواهد شد آماده نماید.برای اینکه اطلاعات ارائه‏ شده قابل استفاده باشد باید اصول ارائه و جمع‏آوری اطلاعات شغلی و حرفه‏ای در آنها رعایت گردد.لازم به یادآوری است که‏ اطلاعات شغلی باید در اختیار تمام‏ دانش‏آموزان مدرسه قرار گیرد و دانش‏آموزانی که علاقه و یا نیاز بیشتری به‏ راهنمایی دارند می‏توانند به‏طور اختصاصی با مشاور مدرسه درباره مشاغل موردنظر به‏ بحث و گفتگو بپردازند.

«روش‏های ارائه اطلاعات شغلی و حرفه‏ای»

هر مشاوری در مشاوره شغلی و حرفه‏ای و در ارائه اطلاعات از روش خاصی‏ که با اعتقادات شخصی مشاور سازگار و با موقعیت مورد بحث هماهنگ باشد،استفاده‏ می‏نماید.روش‏های مشاوره شغلی و حرفه‏ای متنوعند و مشاور می‏تواند هر (به تصویر صفحه مراجعه شود) روشی را که مناسب‏تر تشخیص می‏دهد انتخاب و اجرا نماید.روش‏ها عبارتند از:

1-گروهی از مشاوران در جریان‏ مشاوره شغلی و حرفه‏ای و در ارائه‏ اطلاعت شغلی،فعالیت خود را به حد اقل‏ کاهش می‏دهند و در مقابل از مراجع‏ می‏خواهند که مقدار زیادی از گفتار و بحث‏ و فعالیت جلسه را به عهده گیرد.این گروه‏ از مشاوران توجه زیادی به احساسات‏ مراجع می‏نمایند و سعی دارند جلسه را با روش غیر مستقیم اداره نمایند.در چنین حالتی مشاور با حد اقل گفتار سعی دارد حد اکثر نتیجه را از جلسه مشاوره اتخاذ نماید.مشاور در چنین روشی از ارائه‏ هرگونه راه حل و پیشنهاد مشاغل در جلسه‏ مشاوره خودداری خواهد کرد.

2-در روش دوم مشاور مقدار زیادی از فعالیت جلسه را برعهده می‏گیرد و به طور مستقیم به اداره جلسه می‏پردازد.مشاور از طریق پرسش و تعبیر و تفسیر و نیز ارائه‏ راه حل و پیشنهاد،حرف و مشاغل مختلف‏ جلسه مشاوره شغلی و حرفه‏ای و یا ارائه‏ اطلاعات را در جهت هدف‏های از قبل تعیین‏ شده پیش می‏برد.سعی مشاور بر آن است‏ که مراجع به بینش و بصیرت کافی نائل آید و انتخاب مناسب را انجام دهد.مدیریت و رهبری جلسه و ابتکار عمل به مقدار زیادی‏ در دست مشاور است و مراجع تا حدودی‏ دنباله‏رو می‏باشد.

3-در روش سوم مشاور انعطاف‏پذیری‏ بیشتری دارد و به اقتضای موقعیت و نوع‏ مشکل شیوه مناسب-مستقیم و یا انتخابی‏ -را به کار می‏بندد.در این حالت به موقع به‏ احساسات مراجع توجه می‏شود و در موقع‏ مقتضی پیشنهاد حرف و مشاغل نیز انجام‏ می‏گیرد و حتی در پایان جلسه برای مراجع‏ تکلیف نیز تعیین می‏گردد تا برای دفعه‏ آینده انجام دهد.

مشاور در انتخاب روش مشاوره آزاد است ولی باید روشی به کار بندد که مراجع را



در حد اقل زمان به هدف‏های تعیین شده‏ برساند.چون مشاور آشنایی بیشتری با حرف و مشاغل دارد و الاعاتش در زمینه‏های مختلف شغلی و حرفه‏ای از مراجع‏ بیشتر است.لذا معمولا در مشاوره شغلی و در ارائه اطلاعات،روش مستقیم بیشتر از غیر مستقیم مورد استفاده قرار می‏گیرد.

«نقش مشاور در ارائه اطلاعات‏ شغلی»

نقش اصلی و اساسی مشاور آن است‏ که به مراجع کمک کند تا براساس اطلاعات‏ شغلی و حرفه‏ای دقیق و معتبری که ارائه‏ گردیده تصمیم مناسبی اتخاذ نماید.مشاور هیچگاه شخصا به جای مراجع شغلی را (به تصویر صفحه مراجعه شود) انتخاب نمی‏کند.بلکه مشاور فقط جریان‏ تصمیم‏گیری مراجع را تسریع و دقیق‏تر می‏نماید.در راهنمایی شغلی و حرفه‏ای‏ مراجع و مشاور توما به جمع‏آوی‏ اطلاعات شغلی و حرفه‏ای اقدام می‏کنند. اطلاعات شغلی و حرفه‏ای از منابع متعدد و گوناگون گردآوری می‏شوند و تهیه آن به‏ تلاش و فعالیت نیاز ندارد.مراجع با کمک‏ مشاور صحّت و یا سقم اطلاعات شغلی‏ جمع‏آوری شده را بررسی نموده و کاربرد اطلاعات را در تصمیم‏گیری شغلی تعیین‏ می‏نماید.مشاور برای آنکه بتواند مراجع را در تصمیم‏گیری شغلی یاری دهد،باید علاوه بر دسترسی به اطلاعات شغلی و حرفه‏ای به منابع اطلاعاتی نیز توجه نماید:

1-شناسایی زمینه قبلی و توقعات‏ مراجع مشاور باید به شناخت عوامل‏ خانوادگی و محیطی مراجع اقدام نماید و رابطه مراجع با دیگران و نیز نوع‏ خودپنداری حرفه‏ای مراجع را کشف نماید.

2-شناسایی نظام آموزشی کشور- مشاور مدرسه باید با نظام آموزشی‏ موجود در مدارس و برنامه‏های آن کاملا آشنا باشد.

3-شناسایی آموزشهای حرفه‏ای‏ گاهی لازم و ضروری است که مشاور از



(به تصویر صفحه مراجعه شود) آزمون‏های استعداد و پرسش‏نامه‏های‏ رغبت استفاده نماید.لذا هر مشاور باید آزمون‏های حرفه‏ای را بشناسد و چگونگی‏ اجرای آنها را بداند و با نحوه نمره‏گذاری و تعبیر و تفسیر آزمون‏های آشنا باشد و بتواند از آنها در جهت کمک به مراجع‏ بهره‏برداری نماید. 4-شناخت بازار کار-مشاور باید از بازار کار مطلع بوده و با مؤسسات‏ استخدام‏کننده و نحوه استخدام آنها آشنا باشد تا در صورت لزوم بتواند مراجعانی را که قصد استخدام دارند کمک نماید.مشاور باید به مطالعه تاریخچه هر شغل و سیر تکاملی جامعه بتواند آینده هر شغل را حدس بزند و نتیجه را با مراجع در میان‏ بگذارد.توصیه می‏شود در هر مدرسه و همچنین در جامعه مراکزی به وجود آید که‏ اطلاعات لازم و ضروری درباره مشاغل و فرصت‏های استخدامی را تهیه و چاپ و در دسترس دانش‏آموزان و عموم داوطلبان‏ ورود به حرف و مشاغل مختلف قرار دهد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ شنبه 18 آذر 1391برچسب:, توسط سعید غلام آزاد